یه مجله آمریکایی در گزارشی نوشته بود:

« اگرموادغذایی به روش درست و کامل سرخ شن، روغن زیادی به خودشون جذب نمی کنن. »

دراین صورت این اغذیه ضرر ندارن؟

اگه پیاز حلقه شده، میگو یا لوبیا سبز رو در روغن سرخ کنین، بعد اونا رو از روغن درآرین و فشار بدین، می بینین روغن کمی به خود گرفتن یا اصلاً روغنی جذب نکرده ان.

بیشترغذاهای سرخ کردنی، اول با یه لایه خمیر پوشش داده می شن که این خمیر باعث ترد شدن اونا می شه و اگه به طور کامل سرخ شن روغن کمتری جذب می کنن. اما با این همه نسبت به غذاهای سرخ نشده، روغن بیشتری دارن.

شرایط درست سرخ کردن غذا به توضیح زیره :

۱- به کار گیری روغن مایع واسه سرخ کردن ( به اندازه ۲-۱ لیتر روغن مایع. بعد ازهر بار مصرف ، روغن غذا رو گرفته و اونو دور بریزین چون روغن مایع بعد از یه بار سرخ شدن، نباید  واسه بار دوم استفاده شه. )

۲- دادن درجه گرما کامل واسه سرخ کردن ( ۳۶۵ درجه فارنهایت یا ۱۸۵ درجه سانتیگراد). باید گرما واسه سرخ کردن کم باشه و غذا به آهستگی سرخ شه. نباید روغن دود کنه.

۳- غذا رو به قسمتای کوچیکی تقسیم کرده و هر دفعه، مقداری از غذا رو سرخ کنین.

۴- تیکهای غذای سرخ شده رو به وسیله یه انبرک یا سبد سیمی از داخل روغن وردارین ( با قاشق ورندارید چون روغن همراه غذا باقی می مونه). بعد اونو فشار بدین تا روغن اضافی خارج شه( این کار رو تو یه ظرف مشبک انجام بدین نه روی یه دستمال پارچه ای یا کاغذی).

 بیشتر مردم حوصله ،  بودجه یا وسایل انجام این کار رو در منزل ندارن ، ولی تلاش کنین این شرایط رو واسه سرخ کردن رعایت کنین.

غذاهای سرخ شده علاوه بر اینکه دارای کالری اضافی هستن، به دلیل دیدن گرما بالا هم مضّرند. خمیری که واسه سرخ کردن غذاها استفاده می شه، کلا نشاسته س و مثل سیب زمینی سرخ کرده یا چیپسه. وقتی که نشاسته وقند، در روغن داغ با گرما زیاد، بسوزند، تبدیل به مواد سرطان زایی بنامAGE"s  ( فرآورده هایی پایانی گلیکوژن پیشرفته) می شن.

میدونید غذاهای سرخ شده در بیرون از منزل یا در رستورانا چه کیفیتی دارن؟

غذاهای سرخ شده به صورت غذاهای آماده یا به شکلای دیگه( چیپس، پیازسرخ شده، تیکهای جوجه و…) در رستورانا، دارای چربیای هیدروژنه و مواد سرطان زایAGE"s هستن. پس اگرغذای سرخ شده دوست دارین، تلاش کنین بعضی وقتا و به طورتفریحی اونو استفاده کنین نه همیشه وهر روز. هم اینکه واسه جفت و جور غذای سرخ شده در خارج از منزل، به مطمئن ترین و بهترین رستوران، سفارش غذا بدین و از اونا سوال کنین: سیب زمینی تازه یا دیگرموادغذایی تازه ( نه منجمد) رو چیجوری سرخ می کنن؟ از روغن مایع واسه سرخ کردن استفاده می کنن یا جامد؟ (سیب زمینی سرخ شده منجمد و دیگرمواد غذایی منجمد سرخ کردنی ، همیشه مقداری روغن هیدروژنه دارن).

مثل همیشه تکرار می کنیم ؛ واسه اینکه یه برنامه غذایی سالم داشته باشین باید:

۱- میوه وسبزیجات، غلات کامل، لوبیاها و دیگه دانه های خوراکی رو به مقدار زیاد استفاده کنین.

۲- واسه حفظ بیشتر خواص مواد غذایی، اونا رو به صورت بخار پز یا آب پز جفت و جور کنین یا به شکل خام استفاده کنین.

کارشناس تغذیه تبیان

منبع : tebyan.net

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *