عصاره قهوه سبز در کاهش وزن موثره؟

از دست دادن وزن می تونه فوق العاده سخت باشه. به خاطر همین، مردم از تموم شکلای جور واجور مکمل به خاطر آسون تر کردن کاهش وزن استفاده می کنن که عصاره قهوه سبز یکی از اونا هستش و الان در میان محبوب ترین مکملای کاهش وزن در دنیاس. همونطور که از نام اون پیداست این مکمل از دانه های قهوه سبز استخراج شده.

این شامل ماده ای به نام اسید کلروژنیکه این ماده مسئول اثرات کاهش وزنه. این مقاله یه نگاه دقیق به عصاره چای سبز  داره که چیجوری کار می کنه و علم در مورد چیزی که میگه.

دانه های قهوه سبز چیه؟

دانه های قهوه در حالت عادی سبزه اما اونا معمولاً  قبل اینکه به مصرف کننده فروخته شه بوداده می شه. این فراینده ک اونا رو به رنگ قهوه ای تبدیل می کنه.
همونطور که میدونیم دانه های قهوه با آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فعال دارویی همراه س. دو تا از مهمترین اونا کافئین و اسید کلروژنیک هستن.
اسید کلروژنیک جزء اصلی فعال در دانه های قهوه سبزه. اینه که، مواد با اثرات کاهش وزن تولید می کنه.
بدیش اینه مقدار خیلی از اسید کلروژنیک وقتی که قهوه بوداده می شه حذف می شه.
به خاطر همین، دانه های قهوه معمولی همون اثر رو نداره ( هر چند تعداد خیلی از دلایل دیگه  واسه نوشیدن قهوه هست).

چیجوری عصاره قهوه سبز کار می کنه کارکرد اون چیه؟

عصاره قهوه سبز شامل مقداری کافئینه.
تحقیقات زیاد نشون داده که کافئین می تونه سوخت و ساز بدن رو ۳ -۱۱٪ زیاد کنه.
با این حال، جزء اصلی فعال اون اسید کلروژنیکه.
بعضی تحقیقات نشون میده که اون می تونه جذب کربوهیدرات از دستگاه گوارش رو کاهش داده و قند خون و پیک انسولین رو کم کنه.
اگه این درست باشه خوردن عصاره دانه قهوه چای سبز مانند خوردن یه رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین و کمه.
تحقیقات دیگه (در موشا) نشون دادن که اسید کلروژنیک می تونین وزن بدن رو کم کنه کاهش جذب چربی از رژیم غذایی، دلیل کاهش چربی های ذخیره شده در کبد و بهبود کارکرد  هورمون آدیپونکتین سوزونده چربی می شه.
هم اینکه نشون داده شده اسید کلروژنیک شدیدا سطح کلسترول و تری گلیسیرید رو در موش  بهتر کنه. این عامل خطر مهم واسه بیماریای قلبی هستش.

تحقیقات انسانی در باره دانه قهوه سبز چه می گن؟

تحقیقات انسانی در عصاره چای سبز هست.
این تحقیقات به اصطلاح کارآزمایی تصادفی شده شاهددار، که استاندارد طلایی از آزمایشای علمی در انسانه.
یکی از اونا شامل ۳۰ نفر از افراد گرفتار به اضافه وزن و در مدت ۱۲ هفته انجام شد.
از این دو گروه یه گروه قهوه معمولی فوری مصرف کردن در حالی گروه دیگه قهوه معمولی فوری غنی شده با ۲۰۰ میلی گرم عصاره دانه قهوه سبز مصرف کردن.
به هیچکدام ازدو گروه تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی آموزش داده نشد.
گروهی که قهوه فوری با عصاره دانه قهوه سبز مصرف کردن £ ۱۱.۹ (۵.۴ کیلوگرم) وزن از دست دادن در حالی که گروهی قهوه ساده مصرف کردن ۳.۷ پوند (۱.۷ کیلوگرم) وزن از دست دادن.
درصد چربی بدن هم ۳.۶٪ در گروه عصاره قهوه سبز در مقایسه با ۰.۷٪ در گروه دیگه کاهش داشت.

عصاره قهوه سبز امتیازات سلامتی داره؟

همونطور که در تحقیقات حیوونی فرض شد به نظر می رسه مکمل اسید کلرژنیک جذب گلوکز رو کم می کنه.
این اثر در متابولیسم گلوکز می تونه یه نقش حفاظتی در مدیریت دیابت بازی کنه و هم اینکه ممکنه اثرات اون بر وزن بدن رو توضیح بده.
عصاره قهوه سبز هم ممکنه تاثیر خوبی بر  رگای خونی داشته که نتیجه های کلی واسه سلامت قلب است.
نشون داده شده که دوز بین ۱۴۰ – ۷۲۰ میلی گرم در روز دلیل کاهش فشار خون در هر دو موش و آدم با فشار خون بالا شده
اسید اسید کلرژنیک  هم به عنوان یه آنتی اکسیدان عمل می کنه.

مشکلات جانبی، دوز و چگونگی به کار گیری عصاره قهوه سبز

با در نظر گرفتن دلایل موجود محدود، به نظر می رسه چای سبز پروفایل ایمنی بسیار خوب داره.
با این حال، بعضی از شرکت کنندگان تو یه مطالعه به دلیل سردرد و عفونت مجاری ادراری مطالعه رو رها کردن
اما این مطالعه زیادتر از اندازه کوچکه که نشون بده که مشکلات جانبی به وسیله مکمل قهوه سبز باشه اون ممکنه فقط یه تصادف بوده باشه.
قهوه سبز شامل کافئینه که می تونه در مقادیر زیاد مشکلات جانبی زیادی ایجاد کنه. این مشکلات شامل اضطراب، عصبانیت، ضربان قلب سریع و چیزای دیگه ای به جز اینا س.
اگه شما حساس به کافئین هستین پس شما باید در خوردن قهوه سبز مراقب باشین. اسید کلروژنیک هم ممکنه یه اثر ملین داشته باشه و موجب اسهال شه.
بعضی از افراد واکنشای آلرژیک به دانه های قهوه سبز داشتن اگه شما به قهوه آلرژی دارین   شک نداشته باشین باید از خوردن اون دوری کنین.
نشون داده نشده که قهوه سبز واسه زنان باردار  یا شیرده ایمن باشه و به وسیله کودکان هم نباید مصرف شه.
الان هیچ مطالعه ای که دوز مطلوب واسه قهوه سبز رو تعیین کنه موجود نیس. با این حال، دوز مورد استفاده در تحقیقات انجام شده ۱۲۰ – ۳۰۰ میلی گرم اسید کلروژنیک بوده.
بسته به غلظت اسید کلروژنیک در مکمل، این می تونه از یه دوز ۲۴۰ – ۳۰۰۰ میلی گرم قهوه سبز در روز متغیر باشه.
پیشنهاد می کنیم که شما دستورالعمل دوز رو روی بطری دنبال کنین. معمولا سفارش می شه یه وعده نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی مصرف شه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *