از بین رفتن پروبیوتیکا

الان خیلی از شمائید که میدونید سلامت روده چه اهمیتی داره و چقدر باید مراقب اون باشین. سلامت روده می تونه سلامت کلی بدن رو هم تحت تاثیر بذاره. حتی سلامت مغز هم با روده بی رابطه نیس. در نتیجه باید تلاش بیشتری واسه بهینه سازی روده و اطمینان از سلامت اون داشته باشین.

هر گاه حرف از سلامت روده می شه اولین موضوعی که به ذهن می رسه، پروبیوتیکا هستن. بهتر شدن وضعیت پروبیوتیکای روده کمک می کنه تا گوارش بدن، سیستم ایمنی و احتمال دچار شدن به بیماریای جور واجور حتی افسردگی در فرد کم بشه. در همین خصوص پیشنهاد می شه که همیشه غذاهای دارای مقادیر بالای پروبیوتیکا رو بخورین. در این مقاله از ۷گنج با ما باشین تا نگاه دقیق تری به مبحث اضافه کردن پروبیوتیکا به رژیم غذایی داشته باشیم.

طبخ و پز دلیل از بین رفتن پروبیوتیکا می شه؟

اولین سوالی که ممکنه در مورد پروبیوتیکا به ذهن تون برسه همینه که طبخ و پز و گرما چه بلایی بر سر باکتریای پروبیوتیک می آورد. باید گفت که بله، گرما و طبخ و پز پروبیوتیکا رو نابود می کنه. حال سوال اینجاس که باید طبخ و پز رو تعطیل کرد؟ درسته که نمی تونیم همه رو مجبور به خام خواری کنیم. در واقع جواب این سوال کمی پیچیده س.

در حالی که گرما و پاستوریزاسیون خیلی راحت آنزیما و پروبیوتیکا رو نابود می کنه، دلایلی هم هست که نشون میده همون اندازه گرمایی که دلیل مرگ پروبیوتیک هاست، می تونه در تولید اونا هم اثر داشته باشه.

تو یه مطالعه که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، مشخص گشت که باکتریایی که با گرما بالا کشته شده بودن در بهبود التهاب روده ها موثر بودن. در مطالعه دیگری محققان به این نتیجه رسیدن که افراد مسنی که بیشتر غذاهای پخته شده و در نتیجه شامل باکتریای کشته شده رو مصرف می کنن احتمال کمتری هست که دچار سرماخوردگی شن. درواقع در بین اینکه پروبیوتیکای زنده واسه دستگاه گوارش به درد بخور هستن، باکتریای مرده هم یه جواب ضدالتهابی ایجاد می کنن.

پس کشتن باکتریا می تونه تنها زمینه عمل اونا رو عوض کنه و بازم به درد بخور فایده باشن. کشتن بخشی از اونا هم می تونه جلو ضرر رو بگیره و پروبیوتیکا رو هم به روده برسونه.

انجماد چه بر سر پروبیوتیکا می آورد؟

در مورد انجماد چه میدونید؟ انجماد می تونه باکتریا رو نابود کنه؟ با در نظر گرفتن تحقیقات انجام شده در مجله باکتری شناسی، باکتریا تا ۱۱ هفته بعد از یخ زدن می تونن زنده بمونن. حال اگه باکتریا اول منجمد شن و بعد ذوب شن، می تونن زنده بمونن؟

یافته های تعجب آوره. معلوم شد که بعد از انجماد و ذوب کردن یخ غذاها هنوز باکتریای زیادی در اون زنده مونده ان. نتیجه گیری پرفسور دان شافنر راتگرز نشون داد که ماستی که منجد و بعد ذوب شه می تونه باکتریای اسید لاکتیک زیادی در خود داشته باشه. هرچند ممکنه فقط ۱۰ تا ۱ درصد کل باکتریا زنده مونده باشن.

باقی موندن باکتریای ماست هم بستگی به این داره که چه مدت و چیجوری یخ زده باشه. هم اینکه محتوای باکتریای ماست اولیه هم در اول چقدر بوده.

چیجوری می تونیم پروبیوتیکای بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

از جمله مواد غذایی که بسیاری واسه روده مناسب هستن، غذاهایی هستن که پروبیوتیک دارن. در این مورد هم نگران نباشین. فقط کافیه چند مورد از غذاهای زیر رو انتخاب کرده و به رژیم غذایی تون اضافه کنین.

  • ماست
  • کلم ترش
  • خیارشور
  • کفیر
  • شکلات مشکی
  • خمیر ترش
  • و چیزای دیگه ای به جز اینا

.

منبع : ۷ganj.org

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *